keskiviikko 28. joulukuuta 2011

Joulu ja jouluneule

Joulu on takanapäin. Nyt joulukuussa blogini on ollut hyvin hiljainen. Eilen aloin lueskella muiden blogeja ja hämmennyin siitä miten moni oli toivotellut blogissaan hyvä joulut. En minä vain mitään sellaista tehnyt. Tuli jotenkin huono omatunto.

Toivottavasti kuitenkin mahdollisimman monilla on ollut mahdollisimman hyvä joulu. Minulla oli ihan hyvä. Tosin jotta en aivan venyttäisi totuutta, täytyy myöntää, että ne joulun aikana potemani migreenikohtaukset vähän latistivat tunnelmaani. Mutta muuten. Oli ihana nähdä ihmisiä, saunoa, jutella paljon, katsoa yhdessä ohjelmia ja ylipäänsä jakaa hetkiä.



Aaton aattona aloitin uuden neuleen. Taas. Tosin ei minulla ole niin montaa neuletta kesken kuin voisi kuvitella. Aika monta työtä on vain viimeistelemättä, blogissa esittelemisestä puhumattakaan. Mutta kyllä ne siitä vielä. 

Tämä uusin neuleeni on huivi. Taas. Tänä vuonna olen ilmeisesti innostunut niistä. Olen neulonut jo kolme pitsihuivia. Tai viisi, jos Eiku ja Anjeli lasketaan. Lisäksi olen neulonut Stripe Study Shawlin, ja se edustaa juuri sitä lajia, josta nyt olen erityisen innoissani. Kaksiväriset huivit. Tai ainakin vähintään kaksiväriset.

Aloitin siis Stephen Westin Daybreakin keltaisesta Cascaden Heritagesta ja syksyisen värisestä Noro Kureyon Sockista. Olen lämmennyt Norolle todella hitaasti. Olen ollut sitä mieltä, että yhteen kerään on tungettu aina vähän liian monta väriä. Mutta enää se ei häiritse minua niin paljon. Olen hoksannut, missä värikkyydestä voi olla jopa iloa. Ja kun syksyllä neuleretriitissä näin Sadun upean Daybreakin, jäi jotakin muhimaan aivojeni syövereihn.


Nyt sitä siis mennään. Tämä on ollut oikea rentoutumisneule, varsinkin aivan alkuun. Tuntui nin kivalta aloittaa jotakin juuri joulun tietämissä, jotain josta ei tarvinnut ottaa mitään paineita ja jota tein ihan vain neulomisen vuoksi. Kun huivi alkoi kunnolla edetä, vauhti vähän laantui sillä lopputulos alkoi kiinnostaa aiempaa enemmän. Olen neuloessa vähän väliä pysähdellyt katsomaan, miten kivasti raidat värittyvät.

Tietysti myös migreeni on aiheuttanut taukoja neulomiseen.

Onneksi nyt tärkeintä on kuitenkin se, että tätä saa tehdä kaikessa rauhassa. Kaikki on niin kuin pitääkin. Ja uskon, että tästä tulee vielä hieno.


6 kommenttia:

  1. Mä en ole enää toivotellut hyviä jouluja muuta ku tutuille sen jälkeen kun sain töissä asiakkaalta kunnon rähinäryöpyn siitä, että kaikki eivät vietä joulua. Jos asiakas toivottelee ensin, niin toivotellaan takasin. Mutta uutta aiheetonta rähinäryöppyä en todellakaan tarvii ku en oikeesti itsekään vietä joulua kuten suurin osa suomalaisista… Mut nyt toivottelen sulle hyviä joulun jälkeisiä ja tulevaa uutta vuotta! :D

    VastaaPoista
  2. Hui! Mulla ei ole käynyt mielessäkään, että joku voisi loukkaantua siitä, että toivotellaan hyvät joulut. Hyvän joulun toivottelu on tapa siinä missä hyvän huomenen toivottaminen, tarvitseeko siihen nyt suhtautua jonakin kannanottona? Noh, onhan sitä monenlaisia ihmisiä. Eipä minuakaan kauheasti kiinnostaisi tuollaista rähinää kuunnella...

    Mutta samoin sulle hyviä joulun jälkeisiä ja uutta vuottakin! :)

    VastaaPoista
  3. luen paljon blogeja ja tiettyihin tulee aina säännöllisesti kommentoitua. kävin joulun alla jättämässä viestin todella moneen blogiin mitä ei ole tullut ennen kommentoitua mutta taisit jäädä väliin :)

    hassua tuo "joulun viettämättömyys". jokaisella kuitenkin on se oma tapa viettää "jouluviikonloppua" - perinteinen tai ei. kalenterissa kuitenkin on jouluaatto ja joulupäivä, sitä ei karkuun pääse. minä en siitä perinteisestä joulusta välitä joten vietämme "jouluviikonloppua" omalla tavallamme. ei tulisi mieleenkään loukkaantua jos joku hyvää joulua toivottaa.

    rakastan keltaista. kaikki vaatteeni ovat joko mustia, harmaita tai valkoisia ja silti rakastan keltaista. uskon että huivista tulee mahtava. koska siinä on keltaista :)

    VastaaPoista
  4. Kauniit värit daybreakissa, tulee varmasti ihana!

    VastaaPoista
  5. Ihana väriyhdistelmä. Minullakin on ohje pakkarissa. Eihän sen näemmä tarvikaan olla kaks värinen! Keltaisen kanssa sopisi varmaan jokin ihan punaoranssi lanka. Nyt on kyllä niin paljon töitä kesken, että täytyy tehdä entisiä valmiiksi ennenkuin säntää etsimään lankaa:)

    Hyvää uutta vuotta!

    VastaaPoista
  6. Kaunis Nelli: Kiitos kommentista. :) Minäkin luen tosi monia blogeja mutta kommentoin harvoihin. Silti on kyllä tosi kiva aina jos jonkinlaista keskustelua syntyy.

    Ja ihan totta, täällä Suomessa kyllä joulun aika viettipä sitä mitenkään erikoisemmin tai ei. Ei luulisi ihmisten hyvistä toivotuksista niin pahasti loukkaantuvan.

    Keltainen on minunkin mieleeni, ollut nyt varmaan kasvavasti noin vuoden ajan. Mutta mulla ei oikeni ole vaatteita, joita mätsäillä keltaisiin. Toivottavasti pääsen tässä pian taas ompelun makuun, niin niitäkin ehkä tulisi.

    ArualMari: Kiitos! Olen kyllä tyytyväinen väriyhdistelmään. Alkoi vain tuntua tosiaan siltä, että näitä lankoja on ehkä pakko kokeilla yhteen.

    Merith: Kiitos! Ja ei sen tosiaan tarvitse olla kaksivärinen, minkä minäkin hoksasin toisten projekteista. Punaoranssi passaisi kylä varmasti keltaisen kanssa, ja tässä mun norossahan on kyllä niitäkin, mutta myös noromaisesti aika montaa muutakin väriä.

    Kyllä sullakin sille Daybreakille varmasti oma aikansa löytyy. Joskus on hyvä keskittyäkin niihin neuleisiin, mitkä ovat jo kesken. :)

    Hyvää uutta vuotta sinullekin!

    VastaaPoista