maanantai 7. tammikuuta 2013

Esterin epätoivosta ne kertovat

Nyt hemmetti soikoon vastustaa. Minä ja Esteri. Meillä ei synkkaa. Alku oli ehkä hyvä, mutta vähänkö ei olla kavereita enää.


Aikani vatvottua päätin tehdä ihan vaan pyöreän pääntien ilman mitään sen kummempia kaulusvirityksiä. Suuret kaulukset eivät vain oikein ole minun juttuni. Kaulusmakuni (oman itseni päälle ajateltuna nimenomaan) on varsin suppea. En pidä siitä, että kaulalla ja rintojen päällä on hulluna massaa. Pakkassäähän toppautumiset on asia erikseen, huivejahan ei voi talvella olla liian paksusti niin kauan kuin pystyy vielä jotenkin hengittämään. Mutta että muuten vain kasaisin tavaraa hartioille, kaulalle ja rintamukselle... no ei oikein tunnu omalta.

Neulemallin modaaminen itselle passelimmaksi on sinänsä ihan hyvä idea. Esterin kanssa se ei vaan onnistukaan ihan niin kätevästi. Sille kaulukselle on nimittäin ilmeisesti syynsä. Keskipalmikko kyllä päättyy todella kauniisti, mutta nuo reunuspalmikot on vaikea saada jatkumaan nätisti raglankavennusten saavutettua ne.


Ehkä keksisin jonkin tavan häivyttää tai päättää sivupalmikot nätimminkin. Jos jaksaisin hetken pähkäillä asiaa. Mutta siinäpä se ongelma tuleekin vastaan. Alkaa näyttää siltä, että minua ei ehkä jaksa kiinnostaa niin paljon. Nimittäin...


...hihatkin on liian lyhyet! Neuloin ne 43 cm pitkiksi niin kuin ohje käski. Ihan vähän pitemmiksikin. Ja testailin niitä käsiin. Vähän oli siinä ja siinä että tuntui tarpeeksi pitkiltä niin että neuloin vielä vähän. Mutta jostain käsittämättömästä syystä en uskaltanut tehdä reilusti pitempiä. Vaikka tuntui että pitäisi ja vaikka sen kanssa harvoin mennään metsään, sillä hitusen ylipitkät hihat ei haittaa yhtään. Ja ne reilusti ohjeistettua pidemmät olisivatkin sitten olleet aika lailla sopivat. Normipituiset. Kuten kuvankin perusteella voi arvailla, niin vähintään viisi senttiä lisää olisi aika jees. Enemmänkin menisi. (Ja mittautin hihan nyt päällä ollessa. Kyllä siinä sitä pituutta oli, leveys ei sitä syönyt. Minulla vain on vissiin apinan kädet. Tai gorillan luultavasti.)

Olisikin pelkästään väärän pituiset hihat. Häiritsee ne vähän muutenkin. Liitettyäni hihat miehustaan kauhistuin, että olin mennyt tekemään virheen. Huomaatteko hihapalmikot? Ne ovat eri kohdissa. Vasemman hihan palmikko tulee eteen, oikean menee melkein selän puolelle. Apua. Ryntäsin ohjeen luokse ja totesin, että ei, kyllä minä olen tehnyt ihan niin kuin tässä käsketään. Ja katsoin sitten kuvaa. Oho, niinpä vain onkin hihapalmikot eri kohdissa. 


(No jotain on tainnut mennä minulla mönkään. Palmikot on jotenkin päinvastoin minun paidassani. En jaksa edes alkaa miettiä miksi.)


Miksi en sitten ollut huomannut tätä yksityiskohtaa alkaessani neulomaan? Pelkästään puusilmäisyyttänikö? Luultavasti. Mutta täytyy kyllä sanoa, että tuo kaulus vetää huomiota pois hihapalmikoiden hartioille asettumisesta. Ja kun ne sitten sattuu huomaamaan, ei yleiskuva näytäkään yhtään hassummalta. Kauluksen kanssa epäsymmetrisyys toimii. 

Toimiiko se sitten kauluksettomassa versiossa? No... makuasia tietenkin periaatteessa. Koetin hetken ajatella, että sehän on ihan hauska juttu oikeastaan. Mutta ei. Tuijotin peilikuvaani tiukasti, mutta en saanut sen kuvastamaa henkilöä näyttämään miltään muulta kuin tyypiltä, joka on pukenut päälleen huolimattomasti neulotun paidan. Voihan se olla, että kaikki muut maailman ihmiset näkevät välittömästi tarkoituksellisen yksityiskohdan, mutta minä näen vain hihat, joiden epäsymmetrisyys ei ole tarpeeksi selkeää näyttääkseen tietoiselta päätökseltä - tai ainakaan tyylitietoiselta päätökseltä.

Tämä kaulukseen kajoaminen ei näytä nyt aiheuttavan mitään hyvää. Esteri kapinoi. 

No hyvä on. Jos vaikka purkaisin siihen asti, että saisin hihat irti varatalo-osasta. Voisin sitten neuloa hihat pidemmiksi ja muuttaa toisen hihan kainalon kohdan. Ja kehitellä jonkin tavan saada palmikot sulautumaan raglanhihoihin nätisti.

Vaan kun ei huvita!

Minusta alkoi tuntua, että tämä oli nyt tässä. Että joo, nätti Esteri, ei siinä mitään. Kaunis kyllä mutta hankala. Jääräpäinen. Esteri ei ole valmis muuttumaan minun takiani enkä minä jaksa oikein enää panostaa meidän suhteeseemme.

En ala purkaa samantien. Annan vähän tunteiden rauhoittua ja neulon jotain muuta. Mutta olen silti aika varma, että en tästä jatka. Sinänsä sääli, sillä vaikka huomasin tämän neuleen aika selvästi korostavan hartioideni leveyttä ja ylipäänsä ylävartalon paksuutta, pidin siitä. Siinä mielessä kävi niin kuin halusin - pääsin yli säännöistä, joiden mukaan maha ja kaikki muukin yhtään leveämpi pitäisi yrittää piilottaa. Pidän siitä, miltä nämä palmikot päälläni näyttävät.


Olen sitä paitsi aika tyytyväinen erääseen toiseenkin asiaan. Tein etupuolen takapuolta pidemmäksi lyhennetyin kerroksin ja lopputulos on varsin jees. Etupuolesta tuli ehkä hitusen liiankin pitkä - joskaan ei minua häiritsevästi - mutta sitä ei oikein voinut välttääkään, sillä lyhennettyjä kerroksia oli käytännössä pakko tehdä yhden kokonaisen kuviokerran ajan, (ainakin jos halusi jatkossa olla etu- ja takakappaleen puolella samalla rivillä).


Mutta niin tyytyväinen kuin olenkin Esterissä näihin parin seikkaan, ne eivät oikein riitä pidemän suhteen perustaksi. Ja totta puhuen olen alkanut jo vähän katsella muita sillä silmällä. Huomatessani sen tajusin, että ei ole oikein Esteriä eikä minua itseäni kohtaan jatkaa tätä juttua. Elää valheessa. Yrittää väkisellä.

En tiedä onko liian epähienoa jo tässä vaiheessa näin julkisesti kertoa mihin suuntaan silmäni on vilkuillut. Kate Daviesin Owls saattaisi ehkä olla se oikea... ainakin mitä tulee tähän lankaan. Ja toisaalta olen leikitellyt myös ajatuksella villtakista. Miettinyt jopa itse suunnittelemista. 

Niin, ehkäpä. Mutta hetkeksi taidan ottaa etäisyyttä. Niin on paras.

23 kommenttia:

  1. Juu, ota ehdottomasti etäisyyttä. Se yleensä ratkaisee lopulta kaiken.

    Tosin mä tahtoisin kyllä, että tuosta sun Esteristä tulisi valmis, kauluksella tai ilman. Sillä siitä on todella tulossa upea. Palmikot ovat niin kovin kauniit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan ne. Kauniita kyllä. Siitä minulla ei ole mitään valittamista. Mutta pahoin pelkään, että tämä ei tästä enää etene, ei edes jäähyn jälkeen.

      Pääsyyni sille, että en nyt samantien pura, on se että minulla on pari dl-neuletta odottamassa. En siis halua saattaa itseäni houkutukseen ja alkaa heti neuloa puretuista langoista jotain.

      Poista
  2. Kauniilta tuo sinun Esteri näyttää. Väri on kaunis ja paita sopii sinulle hyvin. :) Mutta kyllähän sen tietää, että kun kunnolla alkaa vastustaa, niin se harvemmin kasvattaa motivaatiota... Toivottavasti etäisyyden ottaminen auttaa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Itsekin olen sitä mieltä, että tuo pusero passaisi minulle. Mutta joo, motivaatio ei tosiaan ole enää huipussaan. :D Muut mahdollisuudet houkuttelisivat jo enemmän...

      Poista
  3. Kun teidän suhteen alkukin oli niin julkinen, niin eiköhän ole ihan sopivaa, että kerrot oman näkemyksesi eron syistä täällä. Ja äkkiä kannattaakin, ennen kuin Esteri alkaa levitellä valheita mediassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D

      Juu, koitin olla rehellinen ja myöntää etten itsekään ole täydellinen. Toivotaan, että Esteri ottaa saman linjan eikä ala mustamaalata minua.

      Poista
  4. Voihan Esteri. Nätti kyllä, mutta tauko taitaa tosiaan olla paikallaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, jäähy on hyvä. Vaikka voi olla, että jatkoa ei seuraa senkään jälkeen. Siltä vähän tuntuu. Mutta katsotaan.

      Poista
  5. No voi että. Etäisyyden ottaminen auttaa, useimmiten. :)

    Sitten ihan yleinen huomio. Mikä neuleohjeissa oikein mättää, kun ne hihat ovat aina liian lyhyitä, jos tekee ohjeen mukaan? Puhumattakaan vartalo-osan pituudesta, siihen saa usein lisätä noin 10 senttiä... Voi tietysti olla, että minä tykkään vähän pidemmistä hihoista ja paidoista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaa, enpä ole huomannut. Tai ajatellut. Voihan se olla, että jotkut suunnittelijat eivät halua vahingossa yliampua hihojen pituuden kanssa? Tai että he ajattelevat, että ihmiset mieluummin pidentävät itse kuin lyhentävät..?

      Poista
  6. No höh! Teidän suhteen alku oli niin kiihkeä, ja Esteri olikin tuommoinen hepsankeikka. Tauolle vaan miettimään tekosiaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, niinpä! Mutta jotkut suhteet ovat sellaisia.

      Poista
  7. No, en minä tiedä. Kauluksen kanssa olen kyllä samaa mieltä, ehdottomasti parempi on sinun ajatuksesi siitä. Mieti nyt rauhassa ennenkuin teet mitään hätiköityä :O)

    PS. Minulla on villapaita projekti menossa. Siihen tulee kaarroke. Kun ohjeessa käsketään neuloa hihat, ja lisäykset käsketään tekemään "hihan alle keskelle". Niin neulonko minä 1 ja 2 puikon normaalisti ja teen sitten ne lisäykset? Vai miten?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, villapaitaprojekti! :) Neulotaanko se ylhäältä alas vai alhaalta ylös? En osaa ihan vastata kysymykseesi, pitäisi ehkä nähdä itse ohje ensin tai ainakin vähän tarkemmin tuosta kohdasta. Mikä ohje on kyseessä?

      Poista
    2. Se neulotaan alhaalta ylös (etu ja takakappale pyöröillä) sit hihat erikseen ja sit ne yhdistettän ja tehdään kaarroke. ja on Dropsin ohje nro 122-8, varmaan aika sellainen perus tämmöiselle tollukalle.

      Poista
  8. Minä olen ehkä vähän eri mieltä kuin muut. Ensifiilis tai intuitio on useimmiten oikeassa. Jos se häiritsee nyt, se häiritsee huomenna ja vielä ensi vuonnakin, eikä paitaa tule pidettyä. Ymmärrän täysin ainakin tuon hihapalmikkoasian, ja vähän takapalmikoidenkin häivyttämisen raglansaumaan. Ja vajaamittaiset hihat, no, trikoopaidoissa ne on OK, mutta villapaidoissa tuhannen ärsyttävät.

    Sääli, sillä Esterissä on selvästi potentiaalia. Hienot palmikot kerrassaan. Minä taitaisin siitä huolimatta noissa fiiliksissä iskeä neuleen toisen pään kerijälaitteeseen ja veivata...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taidetaan olle samoilla linjoilla. Minustakin tuntuu, että se vääntäminen ei nyt auta. Eikä tauko. Intuitio taitaa kertoa nyt totuuden.

      Ei sillä, ihan mielettömän kaunishan tuo malli on ja palmikot upeat. Mutta kerijälaite kyllä vähän kutsuu. Mutta maltan mieleni vielä. Lähinnä että tekisin pari muuta projektia ensin alta pois. Etäisyyttä tarvitsee ehkä sitä paitsi ihan tuohon lankaankin. Vähäksi aikaa.

      Poista
  9. Hei ja harmi, että Esterin kanssa tanssiaskeleet eivät ole osuneet yhteen.

    Hihoista ja niiden erilaisuudesta, jos ymmärsin oikein, niin sulla hihat ei tuu symmetrisesti palmikon kanssa? Kyllä ne pitäisi tulla (palmikko tulee siis tasan käden ja olan päälle, molemmissa hihoissa samalla tavalla), eli onkohan mulla ohjeessa virhe, voisitko heittää vaikka ravelryssa pm:llä, mitä kokoa teet ja missä kohtaa meni pieleen (jos siis saat kiinni), kerro myös onko sulla kirja, vai yksittäinen ohje. Tarkastan ohjeen pikimmiten tältä osin.

    Kirjan kuvassa olevassa neuleessa ne myös ovat ihan samalla tavoin, symmetrisesti, mutta se miten paita on mallin päällä, sekä nappilista hämäävät tätä. (tarkastin myös ap mallista äsken).

    Suunnittelijana otan mielelläni palautetta vastaan ja vastaan ohjeisiini liittyviin kysymyksiin. Eli rohkeasti vain ottamaan yhteyttä, mikäli tuntuu jokin asia oudolle. Jos saataisiin tanssiaskeleet sitten kohdalleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa, ja minä katsoin, että kuvassa hihat ovatkin epäsymmetrisesti ja ihmettelin kun en aiemmin huomannut! Tuo nappilista sitten tosiaan hämää.

      Minun pitää vähän tutkailla ohjetta ja katsoa vielä kerran, että missä kohtaa olen hihojen kanssa mennyt sotkuun. Pistän sitten viestiä, vaikka vika olisikin ollut vain minun päässäni.

      Poista
  10. Olen neulonut Esterin, tai oikeammin Arvin, ja kyllä hihapalmikot istuvat ihan keskellä hihaa ja mulla ei ollut mitään ongelmaa koko mallin kanssa. Mitä raglaneihin ja palmikkoihin tulee niin ainakin minun palmikkoni kääntyivät kauniisti raglanin mukana kaventaessa...

    Ikävää ettet löytäny yhteistä säveltä mutta mulla ei tosiaan ollut mitään ongelmaa tuon mallin kanssa, harvoin olen niin 'helppoa' mallia neulonut, palmikoista huolimatta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, minun pitää vielä katsoa ohjetta ja miettiä, että missä olen vinksahtanut. Ja nuo ongelmat raglaneihin kaventuvien palmikoiden kanssa johtuvat siis siitä, että aloin sävelellä pääntien ja kauluksen kanssa, kyse ei siinä olekaan millään tavalla ohjeesta. Uskon kyllä, että jos olisin siinä tehnyt niin kuin malli on suunniteltu, olisi varmasti sujunut oikein mukavasti.

      Poista
  11. Voi miten loistavaa tekstiä! Näitä samantyyppisiä tuntemuksia on koettu aina silloin ja tällöin, mutta en osaa yhtä taitavasti kertoa. Nauratti kertomasi ja harmitti puolestasi. Eiköhän tälle projektillesi vastaus löydy ajan kanssa :). Tsemppiä!

    VastaaPoista
  12. Minä taas tein mielestäni ja muistaakseni tein hihat ohjeen mukaan. Lankana oli Novitan Isoveli ja vesikylvyn jälkeen hihat näytti tältä: http://itetehynnakonen.blogspot.fi/2012/05/esteri.html. Että jännää! Mutta hurjat on riidat Esterin kanssa. Mutta pura vasta tuonnempana, neulo tänään jotain ihanaa ja kivaa. ;)

    VastaaPoista