keskiviikko 26. lokakuuta 2011

Jotain aivan muuta


Minä en ole koskaan ollut kovin askarteluun taipuvainen. En mielestäni ole erityisen hyvä eikä kiinnostusta opetteluun ole juuri ollut. Silloin tällöin teen jotain kortteja jonkun juhlapäivänä, mutta vain harvoin olen siitäkään erityisesti nauttinut. 

Moni vähemmän käsitöitä harrastava saattaa kuvitella, että yhdessä tai parissa käsityönlajissa kunnostautunut ihminen osaa ja opettelee mielellään vähän kaikkea. Se voi epäilemättä pitää paikkansa jonkun kohdalla, mutta ei minun. Minä olen vähintäänkin nihkeä, mitä tulee yleiseen askarteluun, ja vain yksittäistapauksissa innostun.

Vähän aikaa sitten jostain takavasemmalta sellainen innostus sitten iski. Ja ei, vieläkään ei värkkäillä kortteja, eikä tätä ehkä varsinaiseksi askarteluksi kai lasketakaan. Mutta minä innostuin tekemään korun!


Tämä voi ihmetyttää jotakuta minut tuntevaa, sillä en ole erityisesti myöskään mikään koruihminen. Minulla on muutamia koruja, joista tykkään ja joita käytän aina muistaessani, mutta siinä se. Miksi siis askarrella koruja, jos ei erityisesti välitä askartelusta eikä koruista?

No, siinä missä kaikki tiet vievät Roomaan, tuntuvat kaikki minun väkertelyni liittyvän ainakin tänä syksynä enemmän tai vähemmän neulomiseen. Tämä tässä on kuulkaa kerroslaskuri!


Ihaileeko joku omaperäisen nerokasta ideaani? Ei kannata! Tämä nyt ei suoranaisesti ole minun päästäni lähtöisin. Ideaan, mikäli sen nyt edes oikein ymmärsin, törmäsin helmipuikko.fi-sivuilla. Olisin heti saman tien tilannut itselleni sieltä korun, jos ne olisivat olleet vähääkään enemmän minun tyylisiäni ja pikkuisen löysempiä. Korut on kyllä nättejä, ja niitä on monta erilaista, mutta minä en vain osaa niidentyyppisiä käyttää. Puuhelmet ovat paljon enemmän minun juttuni.

Kävin sitten viikonloppuna Tiimarissa ja ostin itselleni lycralankaa ja puuhelmiä. Eilen illalla alkoi väkertely. Eikä siinä nyt niin kovin kauan mennyt. Vähän epämääräinen tästä tuli tietyssä mielessä, ei mikään täydellinen, mutta tämä nyt on prototyyppi. Pitää ensin tehdä jotain, että tietää, miten se olisi kannattanut tehdä. Ja tuli tästä nätti. Minä olen tyytyväinen.


Käyttöäkin on jo eilen testattu. Sama ongelmahan tässä on kuin kaikissa muissakin kerrostenlaskentatyyleissä: pitäisi itse muistaa aina kerroksen jälkeen siirtää merkkiä. Jos sen vaikka joskus oppisi, voisi näistä eri kerroslaskentasysteemeistä olla jotain hyötyäkin. Mutta oikealla tiellä ollaan.

No? Tuliko edes hieno? Itse olen tyytyväinen ja tykkään väriyhdistelmästä, (joka tosin ei kuvissa täysin oikeana toistu), ihan sama loppujen lopuksi, mitä mieltä muut ovat. Ja kyllä, aion käyttää tätä ihan vain korunakin.

6 kommenttia:

  1. Kiitti! Ja niin onkin ihanan värinen, paitsi livenä vielä paremman kuin kuvissa. Vitsi, mulla on hyvä värisilmä!

    VastaaPoista
  2. Hienon version olet koruistani tehnyt. Vasta eilen lisäsin kaupan puolelle myös säädettävällä lukolla olevia versioita. Toki tuo toiveesi puuhelmistä ei taida ihan kohta toteutua, mutta nythän sinulla onkin jo mieleisesi ja toimiva koru. =)

    VastaaPoista
  3. Kiitos! Minä katselinkin pitkään niitä koruja joskus muutama päivä sitten, mutta jotenkin tuntui, että se isoinkin niistä olisi varmaan mulle vähän tiukka. Tai siis tykkään siitä, että tilaa on reilusti. Säädettävä lukko olisi varmaan aika kiva.

    Tämä minun koru ei nyt mikään täydellinen ole, sillä en ole ennen koruja tehnyt, ja siksi se on vähän kummallisesti yhteen sidottu. Olen sitten nyt pähkäillyt, että miten tuon järkevämmin tekisi.

    Jos sinulle tulee kauppaan joskus puuhelmistä tehtyjä kerroslaskurikoruja, niin minulle saa kyllä mainostaa. :)

    VastaaPoista
  4. Näyttää kivalta ja on tosiaan enemmän sun tyylinen. Helmipuikossa on mun tyylisiä nuo korut, mutta mä tykkään eniten siitä, että kerroslaskuri on kiinni neuleessa.

    VastaaPoista
  5. Juu, minustakin on ihan äärimmäisen kätevää, että kerroslaskuri on kiinni neuleessa, mutta sitten taas tämä korukerroslaskuri-idea vaan on jotenkin ihan mielettömän viehättävä minusta. :) Se kerroslaskuri, jonka voitin arvonnastasi, on ollut tosi tosi hyödyllinen ja tykkään siitä ja haluaisin semmoisia lisää! Semmoinen olisi myös hauska, että se menisi ranteen ympäri ja sitä voisi käyttää sekä koruna että neuleessa, miten milloinkin. :)

    VastaaPoista