tiistai 26. kesäkuuta 2012

Match made in Heaven

Nyt lisää niitä luvattuja ja kaivattuja (eikö vain?) sukkakuvia. Kun nyt kerran juhannuksena kuvaamisen vauhtiin päästiin, niin napsittiin sitten pikkusiskon kintuissa kuvat toisistakin sukista. Päätin kuitenkin omistaa näille sukille oman postauksensa, kun minulla muutenkin on taipumusta jaaritteluun. Jotenkin pitää ajatuksensa jaotella. Vaikka tietysti ne voisi ihan vain tiivistää... mutta ei tunnu minusta luontevalta. Vaatii liikaa älyä.


Olen selvästi kunnostautunut kirjahyllystäni löytyvien ohjeiden neulomisessa. Näiden ja parien edellisten sukkien lisäksi olen saanut valmiiksi huivin, jonka ohje on omistamastani Interweave Knitsistä, ja aloittanut uuden, jonka ohje on... omistamastani Interweave Knitsistä. Olen oikeastaan aika ylpeä tästä oman kirjastoni hyödyntämisestä. 


ohje: Norwegian Rose Socks, Wendy D. Johnson, Toe-Up Socks for Every Body
lanka: Handu HarmIlu, värit Pioni ja Liekki
puikot: 2 mm (varren joustin), 2,25 mm (kärki, kantapää) ja 2,75 mm kirjoneuleosuudet
langan kulutus: Pioni n. 65 g ja Liekki n. 25 g
fiilis: väriterapoitu


Nämä kaksi väriä huusivat villisti jo Handun verkkokaupan kuvissa. Olin jo jonkin aikaa miettinyt, pitäisikö kokeilla HarmIlua ja aina aika ajoin HarmIlu-päivitysten aikana kävin vilkuilemassa Handun sivuja. Nähdessäni Pionin ja Liekin tajusin saman tien, että niiden piti ehdottomasti päästä yksiin. Luonnollisesti minun puikoillani.

Mallin löytäminenhän ei tapahtunut ihan saman tien. Joskus pitää vähän kokeilla, ennen kuin se oikea löytyy. No, sitä sattuu elämässä ja mikään kokemushan ei ole turha. Tai ainakin on paljon vähemmän masentavaa ajatella niin kuin jäädä kiroamaan hukkaan heitettyä aikaa...


Näitä sukkia oli sitten kyllä ilo neuloa. Aivan erilaista kuin Sakejen kanssa mutta yhtä ihanaa. Kirjoneuleenikin on omasta mielestäni kehittynyt ja on varsin tasaista. Ja pingottaminen hoitaa osansa. 

Jouduin neulomaan ensimmäisen sukan kiilalisäykset ja kantapään kolmeen kertaan. Ensin tein luullakseni ohjeen mukaisesti, mutta sukasta tuli liian iso. Toisella kerralla olin sitten vähän turhankin innokas pienentämisen kanssa ja aloitin kiilalisäykset aivan liian varhain. Kolmas kerta toden sanoi. Niin ne vain vanhat sananlaskut pätevät tänäkin päivänä. Sukkien lopulliseen kokoon olen tyytyväinen. Tuli täydellisen käyttökelpoiset.


Nämä olivat ensimmäiset sukat, joihin olen neulonut tiimalasikantapään kiilalisäyksillä. Olen aiemmin tehnyt tiimalasikantapään ilman kiilaa ja sellainen sukka ei istu minun jalkaani kyllä sitten mitenkään. Tämä toimii. Eikä ole vaikea tehdäkään.


Ohjeesta poiketen päätin tehdä varteen lisäyksiä. Olen tullut siihen tulokseen, että kirjoneule äärimmilleen venyneenä ei näytä hyvältä. Kenties aivan kummallinen mielipide ja muiden mielestä vain joku ihmeellinen oikku, mutta minusta näyttää kivemmalta, kun sukka ei näytä siltä kuin olisi juuri repeämässä. Ja kenties vain osoitus minun pikkumaisuudestani sekin, että pidän siitä, että kuvio on tasainen ja erottuu kunnolla. (Ihme tyyppi.) Jos siis on paksut pohkeet, joutuu tekemään muutamia muotoiluja. Kaikkien jalat eivät näytä samalta kuin sukkamallien. (Kumma juttu.)


Nyt sitten päästään testaamaan, kirvoittavatko nämä sukat yhtä paljon kehuja kuin Saket - kiitos kaikille kommenteista! Kummat lie muiden mielestä hienommat? Itse en osaa päättää.

18 kommenttia:

  1. Nää on niin herkulliset! Tällaiset kun iskee jalkaan masentavalla talvipimeällä, niin tulee taatusti paremmalle tuulelle :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ainakin neulomisesta tuli. :) Ei edes purkaminen ja uudelleenneulominen juuri häirinnyt. Kyllä tuossa väriyhdistelmässä nyt vaan on jotain, mikä mua itseäni ainakin ilahduttaa.

      Poista
  2. Ei sitä valintaa voi tehdä. Molemmat sukkaparit ovat niin upeita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Itsekin tykkään molemmista. Tai oikeastaan se lemppari koko ajan vaihtelee. :D

      Poista
  3. Molempi parempi :) Miten ihmeessä näistä upeuksista nyt muka vois valita kauniimmat?! Taitava olet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ja hyvillä ohjeillahan sitä onnistuu. :)

      Poista
  4. Mä tykkään Sakeista koska ne on keltaisemmat! Mutta nääkin on mielettömät. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ne kyllä tosiaan on keltaiset. Ja on muuten Laikalta ostettu lanka. :D

      Poista
  5. Nää on ihan karkit! Pinkki rules!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, karkit on muuten hyvä ilmaus! Ihan totta, nehän on ihan karkit. Kiitos!

      Poista
  6. Ihanat ne on nämäkin, vaan on ne Saket kyllä enemmän mun mieleen. Kun kerta kysyit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet ilmeisesti vannoutunut keksikerholainen. :D No, mikäpäs siinä.

      Poista
  7. Aivan ihanat, kaunis kuvio ja ihana väri!

    VastaaPoista