torstai 27. tammikuuta 2011

Yhden illan juttu

Hamppulangasta neulomani tiskirätin kanssa ei kauaa nokka tuhissut. Aloitin sen toissailtana ja se valmistui toissailtana. Kuvaaminen vain on ollut taas vaihteeksi vähän hankalaa. Blogiin kelpuutan nyt sitten tänään otetut pari kuvaa, joissa värit ovat kyllä aika vääristyneet, mutta ei voi mitään.

ohje: Ananas-keittiöliina, Midori
lanka: Lanaknits Allhemp6 DK
puikot: 3mm
langankulutus: 33 g

Meillä on keittiössä käytössä jo ennestään samaa mallia oleva tiskirätti, (keittiöliina kuulostaa kylläkin hienommalta), samasta langastakin. Mutta se on vihreä. Se on palvellut jo pari vuotta ja on edelleen ihan käyttökelpoinen, vaikkei ehkä enää suoranaisesti nätti. Eipä vielä ihan kamalan rumakaan.

Olisin voinut tietysti käyttä tilaisuutta hyväkseni ja tehdä tällä kertaa tiskirätin jollain muulla ohjeella tai peräti omasta päästäni, mutta koska olen tykästynyt Ananas-rätin kuvioon, halusin tehdä samanlaisen. Ohje on hyvä ja helpostiymmärrettävä eikä liinan tekemiseen mene varmasti tuhottoman paljon aikaa vähemmänkään neuloneella ihmisellä. Itse neuloin toissailtana ollessani jo todella väsynyt - siis siinä tilassa kun pitäisi mennä nukkumaan, mutta ei vain vielä malta.


Uuden Mustan testiä varten langasta tehty tuotos pitäisi pestä pari kertaa ja kuvata uudestaan sen jälkeen. Voin tehdä sen, mutta lisäksi voin tehdä vielä jotain parempaa: kuvata jossain vaiheessa meidän vanhan ja pitkään palvelleen tiskirättimme. Tällä hetkellä se on tiskikoneessa odottamassa seuraavaa pesua.

Joidenkin mielestä tiskiliinojen neulominen on turhaa ja typerää, saahan rättejä kaupastakin. Lisäksi osa on sitä mieltä, että kun he kerran vaivalla neulovat jotakin nättiä, sitähän ei sitten käytetä mihinkään pöytien hankaamiseen. Minä kyllä ymmärrän senkin näkemyksen, mutta olen toisaalta itse sitä mieltä, että keittiössä on paljon kivempi käyttää nättejä, itsetehtyjä liinoja kuin jotain kaupasta saatavia parin käyttökerran jälkeen ällön näköisiä ja haisevia rättejä.

Ehkä tämäkin on sitten sitä nyt muodissa olevaa kotoilua. (Koskaan aikaisemminhan ei kukaan ole halunnut tai joutunut tekemään mitään kotitöitä.) Mikäs siinä, voihan se ollakin. Ehkä alankin pitämään itseäni oikeana kotitalousihmeenä.

6 kommenttia:

  1. Itse tehdyt tiskiliinat ovat juurikin niitä parhaimpia (ovat sitten neulottuja, virkattuja tai ommeltuja) ja kauneimpiakin :).
    Tuo hamppulanka on kyllä tosi kestävää, meilläkin muutama on pari rättiä ja lippiskin tehtynä tuosta langasta ja ovat pysyneet tosi nätteinä useista pesuista ja käyttökerroista huolimatta :).

    VastaaPoista
  2. Olen kovin tykästynyt itse neulottuihin rätteihin, tosin olen neulonut bambusta. Olen itsekin kyllä kuullut tuollaista kommenttia, mitä tuossa kuvailitkin..

    Johtuukohan huonosta pesukoneestamme, mutta ovat vähän kangistuneet jo n. puolen vuoden käytön jälkeen. Eivät siis ole enää mitenkään erityisen ihania, vaikka vaihdan rätin aina kun pesen pyykkiä (1-2 kertaa viikossa), mutta kieltämättä peittoavat olemuksellaan joka tapauksessa kaikki kaupan Wettexit yms.!

    Sulla on kiva blogi, onneksi löysin tänne Uuden mustan kautta! Olisin itsekin halunnut lankatestaajaksi, mutta kiva se on ihan vaan lukeakin ne kokemukset langoista. :)

    VastaaPoista
  3. Tanja: Juu, ne on parhaimpia. :) En enää vaihtaisi kaupan rätteihin. Ja hamppulanka on tosiaan kestänyt hyvin, vaikka minä en ainakaan ole mitenkään hellävaraisesti sitä kohdellut. Olen pessyt sen tiskikoneessa.

    Annika: Kiitos kehuista. :) Ja joo, kyllä varmaan lankatestistä on ihan kiva lukeakin vain. Ainakin minä olen saanut paljon irti toisten kokemuksista kun olen lukenut Uuden mustan keskustelupalstaa.

    Ehkä mun pitäisi tuosta saamastani bambustakin neuloa tiskirätti, jos kerta bamburätitkin toimii. Tosin se on valkoista, joten en tiedä... meneeköhän se nopeasti kamalan näköiseksi?

    Ja tosiaan, mä olen pessyt meidän tiskirätit ihan tiskikoneessa. Se taitaa olla aika epähellävarainen, mutta kyllä nuo rätit silti vielä ihan kunnosa on.

    VastaaPoista
  4. Minä en kyllä neulois valkoista tiskirättiä. :D Rätin elinikä on pidempi, jos se ei heti _näytä_ ihan tahraiselta ja nuhruiselta. Mutta voihan toki kokeilumielessä, jos et muutakaan noin valkoisesta langasta tekisi.

    VastaaPoista
  5. Mulla on käytössä värikoodit räteissä. Punasella pestään vessa ja valkosella ikkunat. Keltaista käytetään akvaariohommissa ja sininen on keittiörätti. Tää värikoodaus on peruja mun elintarvikealan koulutuksesta.

    VastaaPoista
  6. Annika: nojoo, on se valkoinen aika riskialtis. Tosin hankala keksiä juuri nyt mitään muutakaan. Pahus.

    NetKissa: Meilläkin on jonkinlaiset värikoodit, tosin ei itseneulotuissa räteissä. Muussa kuin keittiön siivouksessa meillä on vielä käytössä kaupan rätit ja niille on periaatteessa eri käyttötarkoituksensa eri värien mukaan. Systeemi ei vain ole täysin toimiva vielä... :D No, joskus mä saan sellaisenkin aikaiseksi. :)

    VastaaPoista