keskiviikko 27. huhtikuuta 2011

Mitä jäi jäljelle pääsiäisestä

Meinaa alkaa koneellaistumispuhti jo tälle päivää loppua, mutta päätin silti nyt samalla vaivalla tulla tänne toitottamaan lisää niistä eilen mainituista sukista. Sain nimittäin kuvia otettua, olen ollut tosi ahkera ja tehokas. Nyt niitä sitten taas piisaa roppakaupalla.


projekti: Tiikerikissaset
ohje: Dragonfly Rib Socks (Ravelry), Kristel Nyberg
lanka: Ilun Handun kashmirsukkalanka, Tiikerikissa
menekki: n. 80 g
puikot: 2,5 mm Knit Pron 15-cm sukkapuikot
fiilis: onnistunut olotila



Nämä sukat valmistuivat ennätysajassa. Siis minun enntäysajassani. Tein nämä pääsiäisen aikana. Melkein. Jos ihan vähän vain venytän totuutta. Ja pääsiäistä. Oikeastaan sain nämä valmiiksi vasta eilen lukiessani tenttiin, mutta kyllähän se melkein vielä oli pääsiäistä tavallaan.

Tykkäsin kyllä kovasti tästä mallista, ja ohjekin oli hyvin selkeä. Näissä sukissa minulle uutta oli sekä kärki että kantapää. Tähän mennessä on tullut tehtyä jo muutaman kärjestä aloitettavat sukat ja olen neulonut niissä erilaisia kantapäitä ainakin kahdet ellen kolmetkin, en nyt muista enkä ala tarkistaa. Mutta ainakin kaksi on tullut jo kokeiltua. Tämä oli aivan uusi. (Paitsi tietysti jos muistan aivan väärin, mikä sekin on mahdollista.) 

Kärkialoituksia on tullut tehtyä kait vain yhdenlaisia. Olen toistaiseksi aina käyttänyt Judy's magic cast on -tekniikkaa ja siitä olen tykännytkin, mutta sen ongelma on, ettei se toimi sukkapuikoilla. Tai sitten minä olen vain poikkeuksellisen tyhmä ja ainut joka ei saa sitä toimimaan, mutta ihan sama. Olen sitten tehnyt niin, että neuloessani sukkapuikoilla kärjestä ylöspäin olen kuitenkin luonut silmukat ja tehnyt kärkeä vähän matkaa magic loopilla. Hölmöähän se on. Nyt opin sitten aivan uuden ja melko kätsän tavan aloittaa kärjestä sukkapuikoilla. Jei!







Sitten vielä sananen tästä pintakuviosta. Yleensä ottaen minusta paljon mitkään kuviot eivät passaa moniväristen lankojen kanssa yhteen, koska lopputulos on joko hyvin levoton tai täysin epäselvä. Pitsikuvio yhdistettynä tämänkaltaiseen värinvaihteluun saa helposti lopputuloksen näyttämään oksennukselta. Sori vaan. Sen sijaan tämä kuvio minusta päästää langan oikeuksiinsa. Vai mitä?





Minä kyllä tykkäsin ja tykkään tosi paljon. Kuvio oli sitä paitsi helppo oppia ja tätä neuloi menemään melkein yhtä helposti kuin sileää. Ei vain päässyt samalla lailla kyllästymään kuin joskus voi sileän kanssa käydä.








Ja lanka. Se on edelleen ihanaa. Tykkään tästä väriyhdistelmästä, vaikkakin tummat pätkät alkoivat jotenkin neuloessa tympiä. Nyt valmiissa sukassa ne näyttävät taas oikein mukavalta, mutta jostain syystä niiden neulominen ei vain ollut niin kivaa kuin keltaisten ja vaaleanruskeiden pätkien. Tosin ei se melkein haitannut, kun tämän langan neulomistuntuma on vain niin ihana. Lanka on niin pehmää ja miellyttävää käsissä. Ja jaloissa samoin. Olen tyytyväinen.

6 kommenttia:

  1. No vau, lanka ja malli sopii tosi kivasti yhteen. Minäkin pyysin tuon ohjeen, mutten vielä ole keksinyt mitä lankaa käyttäisin. Mutta joskus pitää nuo sukat kyllä neuloa minunkin.

    VastaaPoista
  2. Kyllä mä olen onnistuneesti tehnyt Judy's magic cast on'in sukkapuikoilla. Ainakin Baudelaire-sukkiini. Katsoitko youtube-videoista apuja? Mä opettelin metodin ainakin Cat Bordhin videon avulla. Mikä aloitus tuossa ohjeessa on? Kahdeksikko- vai lappualoitus vai mitähän niitä kaikkia onkaan?

    VastaaPoista
  3. No kyllä, lanka ja kuvio ovat täydellinen pari!

    VastaaPoista
  4. Altocumulus: Kiitti! :) Joo, kantsii ehdottomasti joku päivä nuo sukat tehdä. Ne on melko simppelit, mutta eivät ollenkaan tylsät, joten suosittelen. :)

    Judiuni: Jaah... mä en ole hallinnut sitä Judy's magic cast onia kyllä sukkapuikoilla, enkä ole hoksannut sitä youtubettaakaan, täytyypä joskus. Mä en muutes tiedä, mikä tuossa ohjeessa olleen aloituksen nimi oli. Se kuitenkin tehtiin lyhennetyillä kerroksilla. Luotiin ensin väliaikaisella aloituksella puolet siitä silmukkamäärästä, joka tarvitaan kun kärki on valmis, tehtiin lyhennettyjä kerroksia ja käännettiin niiden avulla suuntaa, palattiin takaisin ja poimittiin aloituksen silmukat puikoille ja tadaa, kärki oli valmis. Minusta se oli aika jees.

    tiinaniit: Kiitti! Enkö vain ollutkin nero, kun osasin yhdistää ne? ;)

    VastaaPoista
  5. Superihanat! Ihan mielettömän hienot.

    VastaaPoista