torstai 2. joulukuuta 2010

Joulukuun toinen, sukat

Tänään on ollut taas todella kaunis päivä. Eikä enää ole kylmä ollenkaan. Itse asiassa on vähän liiankin lämmin, minulta ehti jo mennä pasmat sekaisin. Eilen käydessäni serkun kanssa kävelyllä olin aivan ylipukeutunut, pakkautunut melkein yhtä moneen kerrokseen vaatetta kuin olin ollut kovemmilla pakkasilla.

Minun mielestäni ulkoilma saisi päättää, minkälainen aikoo olla, ja pysyään päätöksessään jonkin aikaa. Aiheuttaa turhia hankaluuksia tuommoinen.

Vaan olipa kylmä tai vähemmän kylmä, lopun talven suhteen on syytä varautua.

Eilen illalla minä sain valmiiksi sukat. Tällä kertaa sellaiset, joissa pintakuvio muodostuu pääasiassa kierrettyjen silmukoiden avulla. Väri on tuollainen hempeä keltainen. Ihan hauskaa vaihtelua, minun suppeahkoon garderoobiini ei ole aiemmin juuri keltaista eksynyt. Sekin vähä, mitä ennestään on, (muistaakseni ainoastaan baskeri), on aivan eri planeetalta, tyystin toista keltaista.

En kyllä siltikään mitenkään erityisesti innostu tästä väristä. Ihan kiva. Sukissa ok, muuten tuskin pukisin päälleni erityisen innokkaasti.

Näille sukille onkin käyttöä. Omistan lähinnä unisukiksi soveltuvia lörttösukkia ja niin paskusta langasta neulottuja sukkia, että niitä ei huvita yrittää sulloa kenkiin. Ja kyllä ulkona sukat olla pitää. Tälle talvelle olenkin lähinnä nyysinyt avopuolisolle tammikuussa neulomani sukat omaan käyttööni, ja vaikka hän ei niitä kuulemma tarvitsekaan, tuntuu se jokseenkin epäkohteliaalta.

Nyt on sitten onneksi omat.



malli: Jekyll & Hyde (Ravelry), Sarah Wilson
lanka: Handu, bambu/silkkisukkalanka
puikot: 2 mm

Villasukat on kyllä Suomen talvessa aika ehdoton juttu. Ja joillekin ihan ympäri vuoden. Ainakin ex-kämppikseni käyttää villasukkia suurin piirtein kesät talvet. Niin minäkin kyllä öisin tai jos muuten vain varpaita palelee, mutta harvemmin kesäaikaan missään kodin ulkopuolella.

Mikäs siinä, villasukkia käyttäköön kukin milloin tykkää. Ja miten tykkää. Mutta silti minun on erittäin vaikea ymmärtää, miten jotkut pystyvät pitämään jalassaan pelkkää villasukkaa ilman mitään muuta alla. Minä olen aina ihan pienestä pitäen kuvitellut, että villasukka on jotain, mitä puetaan toisen sukan päälle, lisälämmikkeeksi, ei sen tilalle. Joskus yläasteella jostain syystä repäisin, ja pistin kouluun mennessä jalkaan pelkät villasukat. (Joo, 13-vuotiaana olin aika hurja.) Se oli aika kamala päivä. Inhottava, pistelevä, kylmä mutta nihkeä tunne jaloissa koko päivän. Hirveää.

Joskus tässä parin viime vuoden sisään neuloin sukkia jollekulle muulle kuin itselleni. Eräs kaverini tuli käymään, ja pyysin häntä kokeilemaan sukkaa jalkaansa, jotta saisin vähän osviittaa siitä, onko sukasta tulossa oikean kokoinen, kaverilla kun oli jalan koko lähempänä sukan sajaan jalan kokoa kuin minulla. Kaverini sanoi, että voi hän kokeilla, mutta samalla mietti, eikö ole vähän ikävää, että sukka käy jonkun toisen kuin sukan saajan hikisessä jalassa. Hän riisui oman sukkansa ja vetäisi minun tekemäni omaan paljaaseen jalkaansa. Järkytyin.

Myönnetään nyt julkisesti, miten tyhmä ja yksinkertaistava olen taas vaihteeksi ollut. Vain koska minä itse en ole tykännyt pitää villasukkaa paljaassa jalassa, olen kuvitellut, että kukaan muukaan ei niin tee. Juuri tällaista ajattelua minä vierastan ja minua ärsyttää ihmisten "eihän kukaan koskaan" tai "kaikkihan aina" -väitteet, ja sitten minä syyllistyn ihan samaan itse! Ja kun sitä tarkemmin miettii, niin kai sitä sitten vain ajattelee jatkuvasti, se nyt vain on meidän arkiajattelun tapamme. (Siis kaikkien, kukaan ei ole erilainen, koska minä olen sellainen.)

Villasukka paljaassa jalassa ensinnäkin kutittaa. Jos nyt kutittaa on edes oikea sana. Raapii, raastaa ja tikkuilee. Sitä tunnetta ei kestä. Uudet, hienot bambusilkkivillalankasukkani ovat ihanat ja tykkään niistä, mutta nekin raapivat ihoa aivan sietämättömän paljon, ei puhettakaan, etten laittaisi puuvillasukkia alle.

Toinen syy sille, että kukaanhan ei ikinä pidä villasukkaa paljaassa jalassa, on se, että kaikkien jalathan jäävät silloin kylmiksi. Paitsi että niin ei olekaan. Ilmeisesti edustan vähemmistöä. Yöllä peiton alla (merino)villasukka lämmittää tarpeeksi, paitsi jos olen poikkeuksellisen jäässä, mutta päiväsaikaan ilman peiton tuomaa lisälämmitystä jalat jäätyy. En tiedä mistä se sitten johtuu. Kaiken järjen mukaan villa lämmittää enemmän kuin puuvilla. Mutta pelkässä villasukassa minun jalkani ovat jäässä. Kokeiltu on. Monesti kun unisukat unohtuvat aamulla jalkaan huomaan pian jalkojeni olevan jääkalikat, ja korjaan tilanteen joko vaihtamalla sukat puuvillasukkiin tai laittamalla puuvillasukat alle.

Olisi tietysti kiva tietää selitys tälle ilmiölle. Ja sille, miksi asia ei ilmeisesti muilla ole näin. Maailmassa tosiaan on monta ihmeellistä asiaa.

5 kommenttia:

  1. Mulla on varmaan jotku peltijalat, mutta käytän lähestulkoon aina talvisin pelkkiä villasukkia ilman mitään välisukkia eikä kutita yhtään:). Ja melkein kaikki sukat on vaan jotain 7-veikkaa. Jos sulla on herkät jalat:)? Mut oli niin tai näin, hienot sukat olet tehny!

    VastaaPoista
  2. Mie olen ollut ennen samaa mieltä kuin sie. Nykyään pidän kuitenkin villasukkia paljaissa jaloissa, koska se tuntuu niiiiin ihanalta. Miuta ei kutita eikä raavi ollenkaan. Sen sijaan en enää laittaisi maksustakaan jalkaani epämukavia puuvillasukkia, jotka puristavat ja ahdistavat.

    VastaaPoista
  3. Kaisu: Joo, en voi ymmärtää. Olet silmissäni luonnonoikku tai jokin superihminen. Ei tuohon ilmiöön totu. Ehkä mä olen joku herkkis tai mulla on huonot geenit tai surkea kasvatus...

    Mutta kiitos, tykkään itsekin tuosta sukkamallista. Tuli nätit.

    Päivikki: Jaa, mitenköhän sinulla sitten mieli ja maailmankuva noin muuttui? Minä itse asiassa kaipaan puuvillasukissa juuri sitä puristavuutta - tai sanotaanko napakkuutta - löysät sukat saavat varpaani palelemaan ja tuntuvat epämukavilta. Nämä uusimmat villasukat on kivat, aika istuvat, mutta ei niitä silti ilman puuvillasukkaa alla käytetä.

    VastaaPoista
  4. Minäkin ilmoittaudun nyt kuuluvani niihin, jotka pitävät pelkkiä villasukkia. Pidän siitä, miltä sukat tuntuvat paljasta ihoa vasten, eivätkä minun jalkani kutia ollenkaan. Vihaan normaaleja sukkia, enkä käytä niitä ollenkaan kuin syksyisin ja keväisin olosuhteiden pakosta, niin ja lenkkareiden kanssa, mutta kotona olen aina joko kokonaan ilman tai villasukissa. Mutta se on kyllä totta, että jalat palelisivat huomattavasti vähemmän, jos alla olisivat hyvät puuvillasukat. Inhoni normisukkia kohtaan on kuitenkin niin suuri, että olen mielummin kylmävarpainen kuin vedän jalkaan mokomat ahdistavat pötkylät. Pläh.

    Ja minun oman kenttätutkimukseni mukaan kuulun vähemmistöön. Toisinaan eteen tulee tilanteita, joissa täytyy ottaa villasukka pois muiden katsellessa, ja voi äiti sitä huudon määrää! "Siis MIKSI sulla ei oo sukkia alla? Siis MITÄ IHMETTÄ? Oot kyl tosi outo!"

    Niin ja sekin mun piti mainita, että noiden sun sukkien väri on erittäin kaunis. Ihastuttava, tuo mieleen kevään. :)

    VastaaPoista
  5. Oho, en ollut huomannut sun kommenttia!

    Mistähän se sitten johtuu, että minä vain tapaan jatkuvasti ihmisiä, jotka käyttävät villasukkia ilman muita sukkia alla, ja sinä sitten taas meitä tällaisia, jotka eivät pidä sitä normaalina?

    Minusta pelkät villasukat jalassa on vähän sama asia kuin olla housut jalassa ilman alushousuja. Saa kait niin tehdä, mutta on epähienoa kertoa sitä muille. :P

    No, ei ehkä ihan. Mutta melkein.

    Ja juu, ehkä nuiden sukkien väristä vähäsen tulee kevät mieleen. Vaikkakin kevät tuntuu juuri nyt niin kaukaiselta, että katsoessani uusia sukkiani miellän ne silti vain talveen ja joulukuuhun kuitenkin. Kai sillä on väliä eniten, että tein ne nyt. Assosioin ne tähän hetkeen, luultavasti tulevaisuudessakin.

    VastaaPoista