sunnuntai 1. heinäkuuta 2012

Itsehoitosuunnitelmia

Viimeaikainen jatkuva migreenikohtauksista kärsiminen on pistänyt miettimään omaa kehoa ja koko elämää. Lienee sanomattakin selvää, että jatkuva toimintakyvyttömyys ja huono olotila pistävät välillä mieltä matalaksi ja suorastaan kyseenalaistamaan koko elämän pointin. Toisaalta migreenistä huolimatta olen suurimmaksi osaksi ajasta aika positiivisella mielellä. Jo jonkin aikaa sitten havahduin siihen, että olen itse asiassa aika ratkaisukeskeinen ihminen - niin kuin haluankin olla. 

Kesäkuinen auringonlasku parin päivän takaa.

Nyt olen sitten taas käyttänyt aikaa netin selailuun ja erilaisilla hakusanoilla googletteluun. Koitan löytää muiden kokemuksia migreenistä ja esimerkiksi ruuan ja liikunnan vaikutuksista siihen. Liikunnan suurin ongelmahan on siinä, että tällaisena aikana, jona ennakko-oireet ovat lähes koko ajan päällä, kaikki liikunta provosoi migreeniä. Juuri siksi jooga on alkanut tuntua koko ajan ihanteellisemmalta harrastukselta. Sekin on liikuntaa, mutta se on parhaimmillaan hyvin rauhallista niin ettei pään tarvitse kestää kovaa heilahtelua ja hytkymistä. Veri lähtee liikkeelle, mutta ei ihan niin pahasti, että silmissä pimenee ja päässä kuuluu kohinaa.

Ensi viikolla aion yrittää jollain keinolla saada raahattua itseni joogatunnille. Se on ollut tarkoituksena jo pari edellistäkin viikkoa, mutta migreenin takia ei ole onnistunut. Tänään on ollut kuitenkin lähes siedettävä olo ainakin suurimman osan ajasta ja toivon, että ensi viikolla minulla on jo mahdollisuuksia. 

Ruokavaliogoogletteluista ei ole vielä ollut ihan kauheasti apua. Tiedän, että punaviini, juustot ja suklaa on listattu vältettäviksi monessa paikassa, mutta paitsi että en nuista juuri mitään kovin usein edes suuhuni pistä, en ole myöskään omakohtaisesti huomannut mitään yhteyttä niiden ja migreenin välillä. Suolainen ruoka tuntuu puolestaan monesti kohtauksen alussa vähän helpottavan oloani, mutta ihan kamalasti en haluaisi suolaakaan kehooni pumpata. Onhan se tarpeellinen aine, vaikka jotkut muuta kuvittelevatkin, mutta en usko, että sen syöntiä kannattaa liioitella. 

Ruuan suhteen ratkaisuni tähän hätään on koittaa vain lisätä kasvisten syöntiä. Ja syödä vitamiineja. Juuri muuta en nyt keksi. Superruokia voisi tietysti kokeilla, kyllähän niiden väitetään parantavan vähän kaikki sairaudet. Olen vain itse vähän skeptinen. Mutta ehkä alan olla jo siinä pisteessä, että otan kohta kaikki keinot käyttöön. Eihän sitä tiedä, mistä se apu löytyy.

Toivottavasti näistä keinoista on nyt edes pienesti apua. Jos jollakulla on antaa lisää vinkkejä, otan ne ehdottoman kiitollisesti vastaan.

8 kommenttia:

  1. Täällä myös yksi kohtalotoveri tuon migreenin osalta. Olisikohan sinulle apua, jos tutustuisit englannin kieliseen opuskeen nimeltä: Heal Your Headache: The 1-2-3 Program for Taking Charge of Your Pain? Minulla on tuo kirja, mutta lukeminen on vielä kesken. Kyseisessä kirjassa kerrotaan mm. niitä laukaisevia tekijöitä ja miten omaa "sietokykyä" voisi nostaa. Ainakin tuo kirja auttaa ymmärtämään enemmän migreeniä, mutta uskoisin että sieltä voisi löytyä myös apuja omaan tilanteeseen. Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon vinkistä! Pitää ehkä pistää tuo kirja hankintaan, (kirjastoista ei näytä täällä löytyvän).

      Poista
  2. Sun kyllä pitäisi päästä pyörähtämään neurologia polilla tuon migreenisi kanssa! Nykyäänhän on tosi paljon eri vaihtoehtoja estohoidolle ym.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse asiassa mä sain nyt viime viikolla lähetteen neurologille. Vielä en ole kuullut, milloin saan ajan, se saattaa mennä kuulemma aika pitkällekin, mutta olen kyllä tosi iloinen, että olen sinne pääsemässä. Jospa siitä olisi minulle apua.

      Poista
  3. Migreeni on yksi niistä taudeista, joita en haluaisi pahimmalle vihamiehellenikään. :(
    Itsellä migreeni on vaivannut "vasta" kymmenisen vuotta, mutta sitäkin pahempana. Lääkkeet eivät auta ja kohtaus vie joka kerta sairaalaan.

    Mulla aikoinaan tutkittiin kaikki mahdolliset aiheuttajat navasta ylöspäin, selkä-niska-pään magneettikuvaus-silmät-hampaat-korvat. Kaikki kunnossa, joten diagnoosiksi lihasperäinen migreeni. Vaivaan auttaa jatkuva estolääkitys (ei kiitos), liikunta ja/tai hieroja. Hierojalla ravaaminen pitää migreenin poissa muutaman viikon, mutta viimein löysin loistavan avun hierojan tilalle, hoitomuodon nimeltään Kalevalainen jäsenkorjaus. Suosittelen lämpimästi! Ekan kerran jälkeen migreeni pysyi poissa kolme kuukautta, toisen kerran jälkeen puoli vuotta!
    Myös ruokavalio auttaa, itsellä on toiminut enimpien hiilihydraattien välttäminen. En varsinaisesti karppaa, mutta kun jätin leivän, makaroonit ja perunan pois, niin kroppa on voinut uskomattoman paljon paremmin.

    Voimia!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ei tätä kyllä kellekään toivo... mutta aika moni migreenistä vaan kärsii. :(

      Kiitos kun jaoit kokemuksesi. Pitää ehkä ottaa selvää tuosta kalevalaisesta jäsenkorjauksesta. Tuntuu vähän, että kaikkea sietää kyllä kokeilla!

      En ole ennen kuullut, että hiilareiden vähentämisellä olisi yhteyttä migreeniin. Olen kyllä muutenkin monesti pohdiskellut vähähiilihydraattisempaa ruokavaliota ja joskus vähän kokeillutkin, niin että ehkä sitäkin voisi nyt taas yrittää.

      Poista
  4. Jaa, tais jäädä mun edellinen komentti vähän puolitiehen?

    Sitä olin vaan sanomassa, että sokerien vähentäminen vois auttaa. Enkä nyt tarkoita mitään "syön pelkkää pekonia, voita ja kananmunia" karppausta, vaan esim juuri pastan ja perunan korvaamista (edes osittain) kasviksilla. Ja korkeintaan yksi karkkipäivä viikossa, ja silloinkn kohtudella. Heh, en toki tiedä millainen ruokavaliosi on, kunhan muistuttelen itseäni tässä samalla. :)

    Suolan/ salmiakin käyttö migreenin ehkäisyn kuulostaa kyllä tutulta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ilmeisesti tässä kommentoinnissa on ollut nyt jotain ongelmia. Sain Ravelryssä yhdeltä henkilöltä viestiä, kun hänkään ei ollut jostain syystä onnistunut kommentoimaan.

      Mutta kiitos tosiaan vinkistä! Tuota vähempihiilihydraattista ruokavaliota sietää sitten vissiin kokeilla. Pastaa ja perunaa en syökään juuri koskaan, mutta leipä on kyllä mun heikkous... se on niin helppoa! :D Kasvispainotteisuus ei sinänsä ole haitaksi ikinä muutenkaan, niin että sitä tässä koitan koko ajan saada parannettua. Pitää toivoa, että sillä on joku vaikutus migreeniinkin.

      Poista