torstai 5. toukokuuta 2011

No uutta ja uutta...

Huomasinpa juuri, että Moda on ottanut ja uudistunut. Tai siis kansi oli uudistunut. Ja  siinä luki, että Moda uudistui. Kannen perusteella ehdinkin jo innostua, mutta lehden sivuilta minun oli vaikeampi uutuutta tavoittaa.



Ei siis sillä, minusta Moda on ollut ihan ok ennenkin ja on edelleen. Ei nyt mikään ihmeellinen, mutta ainakin enemmän minun makuuni kuin Suuri Käsityölehti, jossa on kohtalaisen paljon epämääräistä tuunausta ja näpertelyä. Siinä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta minä en vain osaa sellaista juuri harrastaa. Tai riippuu tuunauksen ja näpertelyn kohteesta, mutta noin yleensä ottaen.

Minun mielestäni Suomesta puuttuu uutta luova käsityölehti. Sellainen, joka jollain tavalla on kiinni ajassa ja seuraa muotia. Sellainen, joka antaa harrastajille enemmän vapauksia. Enemmän ideoita, vähemmän "hengitä tässä" -ohjeita. Enemmän yleisluontoista osaamista tukevaa ja yksilöllisiin ratkaisuihin rohkaisevaa sisältöä.

Näin äkkiseltään tämä uudistunut Moda ei vaikuttanut kovin erilaiselta kuin ennenkään. Ihan kiva, ihan ok edelleen. Mutta en minä vain huomannut oikein hirveästi mitään uutta. Paitsi että kansi on kyllä upea. Huomattavasti parempi kuin aiemmat levottoman sekavat kannet. Vaikka ei Moda pahimmasta päästä siinä ole ollutkaan. Joka tapauksessa tykkään kuitenkin enemmän tällaisesta seesteisestä tyylistä. Tässä on jotain vanhahtavaa, ja minuun se vetoaa.

Taaskaan mikään neuleohje ei erityisesti kolahtanut. Netti on niin täynnä kaikkea upeaa, että sitä on kai turtunut. Yksi ompeluohje kuitenkin innosti. En välttämättä itselleni tekisi, vaikka saattaisihan tuo olla kätevä jossain rannalla - jotenkin kuitenkin uskoisin tuon näyttävän paremmalta hoikan ihmisen päällä.


Minusta tuo vain jotenkin on kiva. Kevyt pellavainen päälleheittopusero auringolta suojaamaan. Aika jees. Ja pari muutakin ompelumallia oli ihan toteuttamiskelpoisia, vaikka nyt ei henkeä salvanneetkaan.

Jään silti odottamaan, missä se Modan uudistuneisuus näkyy. Jos se vaikka tulee esiin ajan kanssa? Vai olenkohan minä jotenkin tavallista niuhompi? Odotan liikaa uudistumiselta? 

Höh! Minä haluan jotain uutta!

Ainiin ja loppuun pieni vinkki: Lumoavan Langan blogissa on käynnissä arvonta, käykää osallistumassa!

5 kommenttia:

  1. Mulle tuo Moda osui eilen silmään kaupassa, ja pakko myöntää että ostin lehden ihan kannen perusteella (ja ehkä sekin toki vähän vaikutti, että hinta oli -50% normaalista). Tuo kansilehti on minusta aivan ihana, ja odotin sisällönkin muuttuneen ainakin vähän parempaan suuntaan, mutta pöh. Minustakin se nyt oli aika lailla samaa tavaraa kuin ennenkin. Itse asiassa useampien neuleiden kohdalla tuntui, että nää on niin nähty ennenkin. Että jos sinä olet niuho, niin niin olen minäkin - ei pelkkä kannen uudistus riitä! Ei se ole uudistusta! Se on ulkoasun päivitystä!

    VastaaPoista
  2. Jos me sitten ollaan kumpikin niuhoja.

    Noh, kaikki ei voi tietenkään miellyttää kaikkia, mutta minä jotenkin odottelen kyllä jotain vähän uudenaikaisempaa käsityölehteä. Jospa sellainen joskus ilmestyisi...

    VastaaPoista
  3. Just tän takia mä oon tykästynyt eestiläiseen Käsityö -lehteen! Mä en kaipaa tarkkoja ohjeita, vaan ideanpoikasia ja inspiraatiota.

    Munkin oli pakko ostaa lehti kun sen nyt kerta puoleen hintaan sai... Ja olihan siellä aivan mahtava artikkeli nuoresta neulesuunnittelijasta!

    VastaaPoista
  4. Ainiin joo, se neulesuunnittelijajuttu oli tosissaan oikeasti hienoa! Tyypillä oli aika hauskat pökät, ja muutenkin vaikutti mielenkiintoiselta.

    Se Käsityö-lehti on kyllä kans minunkin mieleen huomattasti suomalaisia enemmän. Se on tosi inspiroiva. Tulee aina vaikka mitä ideoita kun sitä selaa. Milloinkahan tulee seuraava numero..? :)

    VastaaPoista
  5. Päälleheittopusero olisi tervetullut vaikkapa eräälle äidille. Jos tuo hoikkuus ei ole ihan ehdoton edellytys.

    VastaaPoista