sunnuntai 17. lokakuuta 2010

Puolustuspuhe

No niin, nyt on So you think you can knit -kilpailu käynnistynyt, ja ilmeisesti ensimmäiset ovat jo tarttuneet puikkoihinsa. En minä. Minä olen opiskellut ja harrastanut liikuntaa, joskin kumpaistakin jokseenkin tehottomasti.

Luultavasti pisteeni laskevat päätuomarin ja kanssakilpailijoiden silmissä kohisten, kun näin julkisesti tunnustan priorisoivani muun elämän haasteen edelle. Mutta olen jo miettinyt valmiiksi argumentit, joiden varaan aion rakentaa puolustukseni. Olen nimittäin ensinnäkin sitä mieltä, että neulominen, varsinkin haastava neulominen valtaisan paineen alla, kuten nyt tämä haasteen aikana, vaatii paitsi mielentyyneyttä myös itse asiassa aika hyvää lihaskuntoa. Toisin sanoen haasteen toteuttaminen suorastaan vaatii pohjatyökseen opiskeluasioiden eteenpäin viemisen niin pitkälle kuin on mahdollista järkevässä ajassa. Tällöin neuloessa ahdistus ei vaani koko ajan takaraivossa muistuttelemassa tulevista tenteistä tai muista koitoksista. Voin keskittyä siien mitä teen. Tämän lisäksi on syytä vetreyttää myös lihaksensa liikunnalla ja saunalla, jotta turhaa jännitystä ei pakkautuisi niskaan aiheuttamaan hyvän neulemaratonin katkaisevaa päänsärkyä.

Opiskelun ja liikkumisen lisäksi olen myös syönyt. Tyhjällä vatsalla ei pitkälle potkita, eikä neulominen ole kovin helppoa enää siinä vaiheessa kun kädet alkavat täristä. Ei varsinkaan kirjoneulominen.

Oikeastaan aika pian pitäisi jo mennä nukkumaan. Levänneenä aamulla toki olisinkin vielä huomattavasti paremmassa iskussa neulomistakin ajatellen. Mutta alkaako tämä jo vaikuttaa haasteen välttelemiseltä? Ja eikö sitä paitsi, (voisi joku ärsyttävä tyyppi kysyä), näitä kaikkia asioita olisi voinut hoitaa jo etukäteen, jotta kilpailun starttaushetkellä olisin ollut jo valmiiksi vetreä, levännyt, kylläinen ja tyyni?

En alennu vastaamaan tuollaisiin kysymyksiin.

2 kommenttia:

  1. Ei hätää! En miekään ole vielä aloittanut. Olen samaa mieltä kanssasi, pitää olla oikea mielentila ennen kuin voi aloittaa tämän neuleen. Ja aikaahan on, joten ei tarvitse kiirehtiä.

    VastaaPoista
  2. Niin, onneksi aikaa on. Ei sentään tarvitse olla viikon päästä valmiina... :D

    VastaaPoista