lauantai 18. elokuuta 2012

Reissaajan sukat

Näistä sukista mainitsin aiemmin. Tein ne vahingossa. Tai no en nyt ihan vahingossa. En ehkä ole ihan vielä siinä pisteessä tämän neulomishulluuden kanssa, että täysin huomaamattani tulisin jotain tehneeksi, (vaikka siitä ei välttämättä kaukana olla), mutta päädyin näihin sukkiin jotenkin... ikään kuin... tarkoittamattani?


malli: Traveler's Socks, Stefanie Bold, Interweave Knits Fall 2012
lanka: Shibui Knits Sock
puikot: 2,5 mm
langan kulutus: 95 g
(Ravelry)

Se juttu meni näin. Mä kerron sen minkä muistan... (Nyt ollaan sitten hetki minun päässäni. Valitettavasti.)

Hmm... Nämä yhdet perussukat on ihan loppupuolella ja kohta pitää lähteä reissuun, pitää varmaan aloittaa uudet, niin saan jonkun kätevän matkaneuleen. Mutta mulla ei kyllä kauheasti taida olla mitään monivärisiä sukkalankoja ja yksivärisistä on niin tylsä tehdä mitään sileää oikeaa... enkä mä kyllä autossa voi oikein mitään ohjetta pitää kovin kätevästi mukana. No pitäsköhän ottaa se Titityystä ostettu Shibui Sock? Sehän olis aika kiva, semmoinen vähän vaihtelevampi kuitenki. Joo, mäpä alotan heti. Hei, tääpä on aika kiva lanka neuloa. Tosi kiva neuloa ihan vaan perussukkaa. Paitsi että nyt mulle tuli vähän tylsää. Pitäisköhän tähän varteen kuitenkin kehitellä jotain? Jos mä tekisin jonkun pienen pitsikuvion? Mimmonenkohan ois hyvä?  Ei mitään kauhean monimutkaista. Jos mä suunnittelisin ite?  Paitsi että meneekö liian vaikeaksi?  Toisaalta jos vaan keksis sitä mukaa kun tekee. Paitsi sitten kuitenkin tulee jotain ihan tyhmää ja pitää purkaa. Teen sileää. Ei kun hei, oiskohan tälle jotain hyviä valmiita malleja? Katonpa Ravelrystä. Hei, täällähän ois monta kivaa! Mulla ois omassa kirjastossakin vaikka mitä! Kappas, Cookie A:ltakin löytyis! Ja tuosta toisesa mun sukkakirjasta.


Mutta hmm. Tuo Cookie ois kyllä mun jalkaan liian kapea. No jos mä vähän muokkaisin sitä. Jos tekis yhden kuviokerran lisää?  Se ois 12 silmukkaa lisää.  Oisko se liikaa?  Se ois ehkä liikaa. Onko se vähän pöljää?  Hmm, no entä noi toiset ohjeet? 


No emmä tiiä. Emmä ehkä nyt halua tehdä kärjistä ylöspäin. Tosin se ois kyllä helppo muuttaa. Mutta en mä itseasiassa edes välitä tuosta kuviosta. No se Cooki A?  No en tiiä. Hei mut tuossa yhessä IK:ssa ois Shibui Sockille kans ohje! Ai siinä pitäis muka käyttää pyöröjä?  Miks?  Mä haluun käyttää sukkapuikkoja. Miks silloin pitää säätää tuolleen ihmeellisesti. En jaksa. IK:sta ois kyllä muuten kiva tehdä, lehti kulkee melko kätevästi verrattuna kirjaan. Tässä uusimmassa IK:ssa näkyy olevan ihan kivat sukat. Ne on kyllä ihan eri paksuselle langalle. Mut mä alotan nää! 

Lienee sanomattakin selvää, että jonkin verran piti matkan varrella muokkailla. Mutta loppujen lopuksi ei kovin paljoa. Oikeastaan ennen kaikkea kerrostiheyden heittämisellä oli merkitystä ja se tarkoitti vain sitä, että tein kavennukset tiheämmin kuin ohjeessa.


Sukan rakenne sinänsä oli hauska. Palmikot liikkuivat varresta kärkeen toisiaan kohti kavennusten avulla. Niiden vastapainoksi ei tarvinnut tehdä lisäyksiä, koska tuohon hommaan käytettiin kantapään muotoiluun tarvittavat kavennukset. Aluksi tuntui, että voiko tästä tulla jalkaan istuvaa, kun kavennukset on niin omituisissa paikoissa, mutta lopputulos toimii kyllä. Aika veikeää neulottavaa. Suosittelen kokeilemaan, oli ihan hauskaa vaihtelua.


Sukkien väri on sitten aivan hanurista näissä kuvissa, sillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Parhaani tein siihen nähden, että juuri nyt minä en jaksa eikä minua huvita. Elän toivossa, että maailma ei syöksy radaltaan, vaikka olenkin niin huoleton, että menen ja julkaisen nämä tällaisenaan.

Nyt menen sivummalle neulomaan jotain rauhoittavaa. On kauhean työlästä olla oman päänsä sisällä..

16 kommenttia:

  1. *droool* eilen sain itselleni uusimman interweave knits lehden, vain tuon ohjeen takia sen ostin. on ne kyllä ihanat! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, jään odottamaan sun toteutusta! :)

      Poista
  2. Aika jännän näköinen sukkamalli. Ja kivan näköiset sukat olet saanut sillä aikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, se on aika jänskä. Oli ihan hauska tehdä. Kiitos!

      Poista
  3. Tosi kivat sukat! Joutuu ehkä itsekin jossain vaiheessa hankkimaan lehden ainakin tuon mallin takia. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ja ei tuo ole hullumpi lehti muutenkaan, kannattaa etsiä käsiinsä. :)

      Poista
  4. Jännät sukat! Välillä on tosiaan vaikea päättää... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, niin se vain on. Mikä lie siinä sitten niin hankalaa... :D Mutta tässä tapauksessa olen ihan tyytyväinen siihen, mihin ajatusketju johti.

      Poista
  5. Siun sukkapohdinnat kuulostaa niiiin tutulta.

    VastaaPoista
  6. Onpas jännä, jotenkin aattelin shibui sockin värienvaihtelun ihan erinäköiseksi. Mä olen käyttänyt sitä vaan puffeihin ja ne on niin pieniä, ettei siinä oikeasti nää, miten värit menee. Kiva kuulla, että sukat oli mukavaa neulottavaa, kun ostin tuon lehden ihan vaan näiden sukkien perässä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla taas ei ollut tuosta värivaihtelusta mitään käsitystä eikä odotuksia. En ehkä ihan kauheasti tykkää läikittymisestä noin yleensä ottaen, mutta tälleen semisolidissa se menettelee.

      Onpas moni tuon sukkamallin perään. :) Kannattaa toki tehdä ne, olivat tosiaan mukavaa neulottavaa.

      Poista
  7. Oh vau... Ihan mielettömän ihanat! Ja toi lanka näyttää niin taivaalliselta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ja lanka oli kyllä mukavaa neuloa.

      Poista